Opening: June 24, 6–9 pm
Location: LEVY, Alt-Moabit 110, D-10559 Berlin
After his early achievements as illustrator RICHARD LINDNER (*1901 Hamburg – †1978 New York, USA) evolves a distinctive visual language that turns him into one of the key pioneers of Pop art. His bold-looking pictorial compositions are characterized by their sharply defined, clearly contoured motivic elements. In a unique way he succeeds in combining the grotesque-caricatural formal elements of New Objectivity with the vividly colored, collagesque flatness of Pop art, thereby oscillating between the cultural worlds of Europe and North America.
The exhibition RICHARD LINDNER: POP ART OSCILLATION at LEVY Berlin focuses in the first part on the works on paper of the artist, which can be seen as preliminary studies for his paintings demonstrating how meticulously Lindner builds up his compositions. The selected works reveal how he arranges his motifs with pointed and reduced strokes, emphasizing details and ornamentation with colored accents and assembling surfaces and shapes in a contrasting manner. His marionette- and robot-like figures appear as if they can be mechanically dismantled and re-assembled. The rigor of his composition and the cool use of forms are reminiscent of Cubist-influenced artists such as Fernand Léger and Oscar Schlemmer–role models encouraging Lindner to free himself both from the Abstract Expressionism of North America as well as from the Informel of the European post-war period.
At the end of the 1950s, the Pop art movement developed almost simultaneously on both sides of the Atlantic and ushering an epochal change in style in art history. Through his visual and formal language, Lindner becomes an essential artist of post-war figuration influencing subsequent generations of Pop artists in America and Europe. The second part of the exhibition gives insight into the broad artistic dialogue across the Atlantic between WERNER BERGES, PETER BLAKE, KP BREHMER, ALLEN JONES & MEL RAMOS. Behind the pictorial world of the intensive colors, striking surfaces and popular narrations, the Pop art works subversively reveal how western culture–in terms of mass media, capitalist consumerism and the metropolitan entertainment industry–also entails a loss of realism and social connectedness.
Also online on view via: https://www.artland.com/exhibitions/pop-art-oscillation
Eröffnung: June 24, 6–9 pm
Ort: LEVY, Alt-Moabit 110, D-10559 Berlin
Nach einer frühen Karriere als Illustrator und Werbegrafiker wird RICHARD LINDNER (*1901 Hamburg – †1978 New York, USA) mit seiner unverwechselbaren Bildsprache zu einem der wichtigsten Wegbereiter der Pop Art. Seine plakativ-anmutenden Bildkompositionen zeichnen sich durch ihre scharf umrissenen, klar konturierten Einzelelemente aus. Auf eigentümliche Weise gelingt es ihm in seinem malerischen und zeichnerischen Werk die grotesk-karikaturistischen Elemente der Neuen Sachlichkeit mit der farbintensiven, collagenartigen Flächigkeit der Pop Art zu vereinen und zwischen der Kulturwelt Europas und der Nordamerikas zu oszillieren.
Die Ausstellung RICHARD LINDNER: POP ART OSZILLATION bei LEVY Berlin widmet sich im ersten Teil den Arbeiten auf Papier des Künstlers, die als Vorstudien zu seinen Gemälden betrachtet werden können und Lindners akribische Eroberung der Bildfläche veranschaulichen. Die ausgewählten Arbeiten zeigen, wie er seine Figurenkonstellationen mit pointierten und reduzierten Strichen arrangiert, mit farbigen Akzenten im Detail sowie der Ornamentik zuspitzt und Flächen und Formen kontrastierend zusammenfügt. Seine marionettenhaft und roboterartig anmutenden Figuren erscheinen wie mechanisch zerleg- und wieder zusammensetzbar. Die Strenge des Bildaufbaus und die kühle Formensprache sind Anklänge an kubistisch beeinflusste Künstler wie Fernand Léger und Oscar Schlemmer, durch deren Vorbilder Lindner sich sowohl vom Abstrakten Expressionismus Nordamerikas als auch vom Informel der europäischen Nachkriegszeit lösen kann.
Ende der 1950er-Jahre entwickelt sich die Pop Art nahezu parallel auf beiden Seiten des Atlantiks und leitet einen epochalen Stilwechsel in der Kunstgeschichte ein. Lindner wird durch seine Sujet- und Formensprache zum wesentlichen Künstler der Nachkriegsfiguration und beeinflusst nachfolgende Generationen an Pop Art-KünstlerInnen in Amerika sowie Europa. Der zweite Teil der Ausstellung beleuchtet den weiten künstlerischen Dialog über den Atlantik zwischen WERNER BERGES, PETER BLAKE, KP BREHMER, ALLEN JONES & MEL RAMOS. Hinter den farbintensiven, oberflächlich-zugespitzten Bildwelten und populären Narrationen offenbaren die Pop Art-Werke subversiv wie die westliche Kultur an Massenmedien, kapitalistischen Konsumstrebens und großstädtischer Vergnügungsindustrie auch einen Verlust an Wirklichkeitsnähe und sozialer Verbundenheit mit sich bringt.
Auch online zu sehen via: https://www.artland.com/exhibitions/pop-art-oscillation